Enter Fonder: Lönsamma småbolag vinner i längden

Under månadens inledning har vi sett stora rörelser på världens aktiemarknader. På kort sikt kan det vara svårt att förstå exakt vad som är den utlösande faktorn vid den här typen av marknadsrörelser. På lång sikt är det desto lättare. Börsen följer bolagens vinster och de börser som utvecklas bäst är de som till störst del består av företag som uppvisar en bra vinsttillväxt. Här sticker småbolagen ut.

Kortsiktig turbulens en naturlig del av aktiemarknaden

Skarpa svängningar är en naturlig del av aktiemarknaden. Även i efterhand är det svårt att med precision härleda exakt vad som skapade en rörelse som på kort tid fått hela börser att stiga eller sjunka 10-20 procent. De inträffar däremot regelbundet. De år som inte har en period med en kraftig korrigering hör snarare till undantagen. Likväl blir det stora svarta rubriker så fort börsen faller. Denna gång ser det ut som att en kombination av något svagare än väntad arbetsmarknadsstatistik från USA och en räntehöjning från den japanska centralbanken utlöste kraftiga börsfall. Framför allt i Japan vars börsindex gick ner med 12 procent på en dag. Hade inte reaktionen på börsen varit så stor hade räntehöjningen och arbetsmarknadsstatistiken inte fått någon större uppmärksamhet. Nu utlöstes dock stora flöden på kapitalmarknaderna. Framför allt eftersom det finns stora investeringar som bygger på lånat kapital i japanska yen som investeras i andra, högre avkastande tillgångar, bland annat amerikanska aktier. När räntan i japanska yen höjdes till 0,25 procent ledde det till att stora volymer av dessa positioner skulle stängas för att betala tillbaka lånen i yen.

Efter fallet i början av augusti har marknaderna börjat återhämta sig och det har även kommit ytterligare statistik från den amerikanska marknaden som pekar i mer positiv riktning. Sannolikt kommer det vara en något mer turbulent tid på börsen kommande månader och det kommer fortsatt att vara svårt att sia om utvecklingen i närtid.

På lång sikt styr vinsterna

Om det är svårt att härleda orsak/verkan-samband för börsen på kort sikt är det desto lättare på lång sikt. På lång sikt följer börsen bolagens vinster och de börser som utvecklats bäst är de som till störst del består av företag som uppvisar en bra vinsttillväxt. De senaste 10 åren har de stora teknikföretagen i USA uppvisat imponerande tillväxt, vilket gjort att teknikindexet Nasdaq Composite visat bäst avkastning bland större etablerade börsindex. I detta fall har även högre värderingsmultiplar förstärkt avkastningen utöver det som kommit från underliggande vinsttillväxt. I Sverige har den bästa vinsttillväxten kommit från våra svenska småbolag. Mäter vi vinsttillväxt på indexnivå har bolagen noterade i Carnegie Small Cap index till och med vuxit vinsten bättre än bolagen noterade på Nasdaq Composite index. De svenska småbolagen har däremot inte fått hjälp av högre värderingsmultiplar såsom de amerikanska teknikjättarna, därav något sämre avkastning de senaste tio åren. Värt att poängtera är att avkastningen varit väldigt bra för båda indexen, knappt 16 procent årlig totalavkastning för Nasdaq Composite och ca 14 procent årlig totalavkastning för Carnegie Small Cap index de senaste tio åren. [1]

1: Carnegie Small Cap index är det mest använda jämförelseindexet för svenska småbolagsfonder

Om det är fördel teknikjättar i USA är det motsatt i Sverige. Mäter vi avkastningen för börsen uppdelat på bolagens marknadsvärde under perioden 2005-2023 är det betydligt bättre avkastning för de mindre bolagen.

Källa: Enter Fonder. Avkastningen beräknad per storlek med årlig ombalansering. Gränsvärdena baserade på marknadsvärden i förhållande till totalt marknadsvärde på Stockholmsbörsen och First North vid varje tillfälle. Nano Cap: max 0,01%, Micro Cap 0,01%-0,1%, Small Cap: 0,1%-0,5%, Mid Cap 0,5%-1%, Large Cap över 1%.

Lägger vi på ytterligare ett filter och sorterar bort alla förlustbolagen är skillnaden än större. Överlägset bäst avkastning återfinns i de minsta bolagen och sämst i de stora. Utfallet är på ett sätt naturligt. Ett litet bolag som knäckt koden och lyckats med att skapa en lönsam affärsmodell har ofta relativt lätt att växa snabbt då det finns gott om nya kunder och marknader att expandera på. När bolag blir riktigt stora är utmaningen att växa också större. Bolag som redan är globala och där marknadsandelen redan är stor får svårt att växa snabbare än den underliggande marknaden.

De stora bolagen har de senaste par åren haft en bättre avkastning är de mindre då deras verksamheter är mindre räntekänsliga och utvecklats bättre både operationellt och kursmässigt. Kommande fem-tioårsperioden tror vi kommer gå tillbaka till gamla mönster med betydligt bättre kursutveckling för de mindre bolagen drivet av en högre vinsttillväxt. Om man dessutom undviker de många förhoppningsbolag som finns i småbolagssegmentet minskas dessutom risken betydligt. Vi ser en ljus framtid för våra svenska små kvalitetsbolag.

Denna artikel är skriven av Enter Fonder som är en samarbetspartner till Svensk Värdepappersservice. Det som skrivs i denna artikel ska inte uppfattas som investeringsrådgivning. För rådgivning kring investeringar i finansiella instrument hänvisar vi till någon av våra anknutna rådgivare som kan bedöma lämpligheten i en viss investering utifrån dina individuella förutsättningar.

SVP utbildar framtidens finansiella rådgivare

11 september 2024

SVP lanserade nyligen SVP Aspirant, ett utbildningsprogram för framtida finansiella rådgivare. Tommy Skoog som leder projektet berättar om programmets innehåll och varför det behövs ett aspirant-program.

SVP lanserar SVP Aspirant

14 augusti 2024

SVP lanserar SVP Aspirant, ett utbildningsprogram som tagits fram som en praktisk yrkesförberedande kurs för  blivande rådgivare inom finans. SVP Aspirant fokuserar på att omsätta teoretiska kunskaper i och omkring finansiell ekonomi till praktisk tillämpning i rådgivningsmöten med kund.

Rådgivning fri från tredjepartsersättningar

27 juni 2024

Svensk Värdepappersservice (SVP) kan sedan ett par år tillbaka erbjuda professionell investeringsrådgivning helt fri från tredjepartsersättningar. I detta inlägg berättar vi om vad tredjepartsersättningar är, varför de kan vara problematiska och hur SVP tar betalt för sina rådgivningstjänster.