Behåll din frihet som anknutet ombud

Svensk Värdepappersservice erbjuder dig som arbetar som investeringsrådgivare möjligheten att bedriva rådgivning i eget bolag och under eget varumärke, men ger stöd inom bland annat regelefterlevnad och IT-infrastruktur. Allt för att du ska kunna fokusera på att ge dina kunder full uppmärksamhet och den bästa rådgivningen.

Svensk Värdepappersservice (SVP) står under Finansinspektionens tillsyn och har bland annat tillstånd för investeringsrådgivning, mottagande och vidarebefordran av order samt utförande av order. Dessa tillstånd är nödvändiga för att bedriva investeringsrådgivning, men för ett mindre rådgivarbolag är det ofta både tids- och resurskrävande att ansöka om och sedan inneha tillstånden.

SVP erbjuder därför utvalda investeringsrådgivare att agera som anknutna ombud till oss. Ett anknutet ombud är ett fristående rådgivarbolag som bedriver investeringsrådgivning för SVP:sräkning och under vårt tillstånd. Det innebär att SVP ansvarar för att ombudsbolagens verksamhet bedrivs i enlighet med gällande lagar och regler och att kunderna erhåller det kundskydd de har rätt till.

 

 

SVP har idag omkring 70 anknutna ombudsbolag med 150 enskilda rådgivare runtom i Sverige. Det innebär att det finns stora skalfördelar med att dela på fler resurser än de rent tillståndsmässiga. SVP utvecklar och handlar upp tjänster som kan nyttjas av hela vårt rådgivarkollektiv. Som anknutet ombud till SVP får du tillgång till vårt digitala rådgivningsverktyg med tillhörande CRM-system. Här hanterar du alla dina kunder och dokumenterar de råd du lämnar. Vår affärssupport granskar samtliga dokumentationer för att säkerställa att de uppfyller gällande regelverk och finns också tillgängliga som stöd och bollplank genom hela dokumentationsprocessen. Utöver granskning av rådgivningsdokumentationer erbjuder vi stöd inom regelefterlevnad, produktstyrning och hantering av ersättningar. Vi är måna om att alla våra rådgivare ska ha uppdaterade kunskaper inom relevanta områden och dessutom känna att de utvecklas och lär sig nya saker. I ombudskapet ingår därför centralt upphandlade utbildningar samt kostnadsfria seminarier och presentationer med våra samarbetspartner.  

Vi vill erbjuda våra anknutna ombud trygghet – men inte bara.

Vi vill erbjuda våra anknutna ombud trygghet – men inte bara. De rådgivare som anknyter sig till oss gör det för att de vill ha frihet. Frihet att verka under eget namn och varumärke. Frihet att, inom SVP:s uppsatta ramar, utforma sina rådgivningstjänster och prissättning av dessa.

Vi vill ge våra rådgivare de bästa förutsättningarna att uppleva denna frihet. Därför är vi måna om att tillhandahålla ett brett utbud av finansiella produkter från flera olika produktbolag och att inte begränsa våra rådgivare mer än nödvändigt. Vi använder oss också av en modern och transparent rådgivningsmodell som är helt fri från tredjepartsersättningar. 

SVP anordnar både fysiska och digitala sammankomster där det finns möjlighet att träffa utbyta erfarenheter med rådgivarkollegor runtom i landet. Som anknutet ombud till SVP har du friheten att arbeta själv, men du är inte ensam.


SVP utbildar framtidens finansiella rådgivare

11 september 2024

SVP lanserade nyligen SVP Aspirant, ett utbildningsprogram för framtida finansiella rådgivare. Tommy Skoog som leder projektet berättar om programmets innehåll och varför det behövs ett aspirant-program.